Ideea de a puncta estetic prin opere de artă desfăşurarea celor mai mult de 50 de săli ale Muzeului s-a născut din nevoia de a adăuga conţinutului ştiinţific al temelor cărora le sunt dedicate sălile muzeului, sugestia suferinţei pe care represiunea a generat-o şi emoţia în faţa violenţei şi absurdităţii răului produs.
Câteva opere de artă plastică de valoare deosebită completează profilul Memorialului, oferindu-i o personalitate specială printre muzeele de istorie.
Lucrările, donate de autori, impresionează prin simbolistica sacrificiului acceptat care le caracterizează.
O tapiserie ca “Libertate, te iubim” de Şerbana Dragoescu, pictura “Înviere” de Cristian Paraschiv, sculptura în bronz
“Marea Neagră” dedicată de Ovidiu Maitec istoricului Gheorghe I. Brătianu şi, în mod copleşitor, cele două sculpturi de mari dimensiuni ale lui Camilian Demetrescu intitulate “Omagiu deţinutului politic” (una subintitulată “Înviere”), dau atmosferei trăsături dramatice şi înălţătoare.
Acestora li se adaugă o lucrare de amploare prin dimensiune şi suflu artistic, grupul statuar “Cortegiul Sacrificaţilor” de Aurel Vlad, care tinde să devină una din emblemele muzeului. Este vorba de optsprezece siluete umane mergând spre un zid care le închide orizontul, aşa cum comunismul zăgăzuise viaţa a milioane de oameni. Prezentată în 1997 în lemn, lucrarea a fost turnată în anul următor în bronz şi este amplasată azi într-o altă curte interioară a fostei închisori. Este punctul preferat unde sute şi mii de turişti se fotografiază la trecerea prin Memorial.