Ovidiu Şimonca – interviu cu Romulus RUSAN, curatorul expoziţei Ţăranii şi comunismul
Excelentă iniţiativa lui Romulus Rusan de a organiza expoziţia Ţăranii şi comunismul, care poate fi văzută pînă în iunie la Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti“ din Bucureşti! Din nou, Memorialul Sighet şi Fundaţia Academia Civică, în colaborare cu Muzeul Naţional al Satului „Dimitrie Gusti“, oferă încă un prilej de cunoaştere şi de meditaţie asupra atrocităţilor din vremea comunismului. Expoziţia reconstituie în documente de arhivă, fotografii de epocă (un panou întreg prezintă ţăranii căzuţi victime în Vrancea) şi mărturii de istorie orală lumea rurală românească, distrusă de colectivizare. Sînt prezentate principalele răscoale ţărăneşti din anii 1949-1962. Dar ce poate face, dincolo de a constata dezastrul? Cum putem să despărţim apele între victime şi călăi? Romulus Rusan ne prezintă semnificaţia şi consecinţele juridice ale acţiunilor samavolnice îndreptate împotriva ţărănimii.
De ce această expoziţie?
Pretextul ar fi simplu: împlinirea a 60 de ani de la începerea colectivizării forţate, decretată de Comitetul Central al Partidului Muncitoresc Român, într-o plenară din 3-5 martie 1949. Expoziţia o pregăteam de mult, de cînd am început să strîngem înregistrări de istorie orală, din 1992.
Ce cuprind aceste înregistrări?
Cîte sînt mărturii ale ţăranilor?
Cei care vin aici, la Muzeul Satului, izolîndu-se de Bucureştiul aglomerat şi oarecum indolent la trecut, ce ar trebui să reţină, cu ce gînd ar trebui să plece de la această expoziţie?
Această expoziţie va fi văzută de elevii de liceu, aţi vorbit cu profesorii de liceu să vină aici, la Muzeul Satului?
Da, sîmbăta şi duminica, mai ales, vin mulţi elevi cu profesorii lor. Vom trimite expoziţia şi în alte oraşe. Avem solicitări de la Arad, de la Oradea, de la Baia Mare. Vă fac şi o mărturisire în premieră: vrem ca şi tema din acest an, de la Şcoala de Vară de la Sighet, să fie tot Ţăranii şi comunismul. Noi am făcut, pînă acum, 11 şcoli de vară. Anul trecut am făcut şi cu profesori de liceu, Ministerul Educaţiei a sponsorizat prezenţa a 50 de profesori de liceu. Elevii sînt o prezenţă constantă, anual, cei 100 de elevi participă la Memorialul de la Sighet cu sprijinul financiar al Fundaţiei Konrad Adenauer. Dacă anul acesta Ministerul Educaţiei nu ne dă un răspuns ferm, prin care să confirme şi participarea profesorilor, facem în continuare Şcoala de Vară numai cu elevi.
Aţi făcut o solicitare spre Ministerul Educaţiei pentru a susţine financiar prezenţa profesorilor?
Cazul s-a îngropat cînd ministru era Valeriu Stoica
Avem un handicap al necunoaşterii, care poate fi recuperat şi prin aceste Şcoli de Vară de la Sighet.
Ce cazuri sînt prezentate în această expoziţie?
Pentru toate aceste crime, arestări şi condamnări, a plătit cineva, vreun şef de Securitate, vreun activist de partid?
Nu. Urmaşii celor condamnaţi au pensii de mizerie, spre deosebire de securişti, care au pensii uriaşe. Despre vreo pedeapsă penală nici nu mai vorbim…, nimeni n-a plătit pentru crimele şi pentru condamnările de atunci… Singurul caz a fost cel din Timiş, despre care v-am vorbit, pentru care s-a dat NUP. Dar măcar s-a cercetat cazul.
Şi în rest?
Nu s-au făcut cercetări. Avem zeci de plîngeri, de memorii, trimise către Procuratură. N-a fost nimeni cercetat şi, cu atît mai puţin, condamnat.
Asta nu ţine de funcţionarea defectuoasă a justiţiei?
Plîngeri depuse la Procuratură; şi atît
În decursul timpului, probabil că aţi sprijinit numeroşi ţărani să facă plîngeri la Procuratură.
I-am ajutat. Aceste plîngeri există, sînt depuse undeva; şi atît… În faza ultimă a colectivizării, între anii 1957-1962, cînd a fost un nou val de teroare, erau arestaţi toţi cei care veneau la Bucureşti şi cereau audienţă la Gheorghiu-Dej. Se ştia din sate că au plecat spre Bucureşti, securiştii îi aşteptau la gară şi-i arestau. Noi am avut, acum, acces la fişele de penitenciar. Am coroborat datele de istorie orală cu datele oficiale, este uimitor cum se protrivesc mărturiile celor arestaţi cu ce apare în dosare. Aveam o înregistrare cu un ţăran de lîngă Iaşi, Friza, care fusese condamnat la 20 de ani închisoare pentru că bruscase nişte activişti. Am găsit fişa lui penală. Avem 93.000 de fişe de deţinuţi. Oricine poate cerceta situaţia arestaţilor, inclusiv Procuratura.
Ţăranii care au făcut memorii, şi nu s-a întîmplat nimic în justiţie, ce sentiment au ei acum?
Şi-au cam luat gîndul de la dreptatea obţinută pe căi juridice?
Da. Multe rude au venit la oraş. Asta a fost nenorocirea colectivizării: a distrus spiritul ţărănesc. Ţăranii au devenit portari de blocuri, muncitori pe şantiere, s-au contaminat de un anumit spirit. Marin Preda spunea, în volumul al II-lea din Moromeţii, că ţăranii ajunşi la Bucureşti se simt liberi de orice constrîngere morală şi încep să nu mai fie ţărani: strigă pe stradă, se îmbată, se urăsc. Cei care au rămas la sate sînt bătrîni şi neputincioşi, au primit pămîntul înapoi, dar fără inventar, fără animale, fără unelte, şi l-au cedat unor latifundiari.
În acest peisaj destul de trist, merită să continuaţi cu aceste istorii, cu aceste expoziţii?
Cînd vedeţi dvs. o revenire a interesului faţă de istoria comunismului?
Prea curînd, nu văd. Se simte că dispare spiritualitatea. Nu ştiu de unde va veni chemarea aceasta spre istorie. Istoria trebuie să aibă viaţă, avem documente, avem studii, avem mărturii, trebuie să le înţelegem, să propagăm simplu şi clar informaţiile noastre. Altfel, e politologie.
www.observatorcultural.ro, nr. 467, martie 2009