un articol de Romulus Rusan
Cu o jumătate de an în urmă lansam un concurs de admitere la Şcoala de vară (ediţia a XI-a), care avea să se desfăşoare la Memorialul Sighet între 14 şi 21 iulie. Tema concursului consta în descrierea unui curs de istorie a represiunii comuniste. Este inutil să spun că intenţia era de a determina prin această şcoală-antrenament – condusă de Stéphane Courtois – introducerea urgentă a acestui curs în programa şcolară. Era, de altfel, una dintre recomandările Raportului de condamnare a comunismului, şi Ministerul Educaţiei a acceptat să ni se asocieze ca partener, susţinînd financiar prezenţa a cincizeci de profesori secundari.
„[…] Comunismul a devenit în România noastră, atît de obişnuită să-şi uite eroii, ceva ce s-a intîmplat, a trecut şi despre care nu mai are rost să se vorbească. Românul se vrea evoluat şi a învăţat de la occidental să privească înainte. A greşit însă încercînd s-o facă întorcînd spatele istoriei. Azi păstrăm doar istoria glorioasă, doar ea are nevoie de publicitate agresivă. Ştefan cel Mare e cel mai mare român, că doar a cîştigat atîtea şi atîtea bătălii. Restul, istoria murdară, faptul că timp de zeci de ani am permis o sinucidere colectivă, trebuie uitat, ascuns, făcut să dispară. Dar de ce nu este cel mai mare român soldatul X, mort încercînd să urmărească un vis prea mare pentru o naţiune care acum îl respinge? De ce nu Y, profesor mort în noaptea unei închisori doar pentru că gîndurile lui luminau prea tare? De ce nu ei? De ce să-i uităm? De ce să nu recunoaştem că am greşit?
[…] Ceauşescu a devenit singurul «erou» al comunismului român. Un fel de Che Guevara mioritic. Poate mai lipsit de spiritul latino, dar în nici un caz mai puţin comercial. De fapt, noi, tinerii, îl adorăm pe Ceauşescu. Pe el şi pe Dracula. Îi luăm oriunde cu noi ca să ne reprezinte. Doi criminali în memoria unei noi specii apărute din pustiu, plantă fără rădăcini, denumită popular românul postdecembrist. O cultură cu astfel de specii şi subspecii va genera o naţiune slabă, indiferentă faţă de propriile-i poveşti.
[…] E doar un popor adolescent, de 18 ani, care trebuie doar să se redescopere, să-şi amintească de faptul că înainte de el a fost ceva. Şi o va face. Trebuie doar să înveţe cum.
Între timp, programul Şcolii de vară s-a încheiat, elevii sînt în vacanţă, unii vor intra la facultate. Prea puţini ne-au spus că se vor duce la Istorie. Li se pare o profesiune fără viitor. Numărul de ore a fost redus considerabil atît la clasele „mici“, cît şi la liceu. Istoria Românilor a fost amestecată cu Istoria universală, se predă conceptual, fără nerv, necronologic, epurată de evenimente. Nu din cauza profesorilor, ci a programei. Conflictele „epice“ nu prea există, ca şi cum întreaga istorie s-ar fi petrecut ca un curs de politologie sau sociologie. Şi, în consecinţă, atractivitatea a fost înlocuită cu o metodologie ternă, greu digerabilă, plictisitoare. Practic, Istoria a fost retrogradată în categoria „dexterităţilor“ de pe vremuri, pusă la concurenţă cu Geografia, scoasă dintre materiile obligatorii de bacalaureat.
Pe de altă parte, dacă aceste lecţii vor fi opţionale, şi nu obligatorii (aşa cum ar fi normal), puţini directori de licee ar opta pentru ele, astfel încît s-ar ajunge la o formă fără fond.
O altă problemă va fi lipsa profesorilor pregătiţi să predea o materie care, din păcate, nu se predă sistematic nici în facultăţile de istorie.
Previziunile acestea ni s-au părut prăpăstioase, încît, cu asentimentul majorităţii profesorilor şi elevilor – şi, bineînţeles, cu al iluştrilor conferenţiari –, am redactat o scrisoare pe care am predat-o joia trecută la registratura Ministerului Educaţiei (cabinetul ministrului), precum şi (spre ştiinţă) la cabinetul prim-ministrului, urmînd ca, după douăzeci şi patru de ore de răgaz, să trimitem textul şi presei, spre publicare.
Epilogul este pe măsura idealismului nostru: cînd, după cele douăzeci şi patru de ore politicoase, am trimis comunicatul nostru şi presei, aceasta (confirmîndu-şi efemeritatea) nu l-a mai publicat, considerîndu-l tardiv. Şi, ca să distragă definitiv atenţia de la problema cursurilor obligatorii, MECT a publicat – o zi mai tîrziu – un nou comunicat, de astă dată despre problema, mult mai captivantă, a evitării fraudelor de la bacalaureat. Şi astfel ne-am pomenit că toată Şcoala de vară a devenit, ea însăşi, un exerciţiu de virtuozitate, dar care n-a făcut să se mişte o fibră în mentalul pedagogilor noştri. Toate astea, în condiţiile în care Şcoala de vară a fost concepută ca un parteneriat între autorităţile statului şi infinit clamata „societate civilă“.
Mult citata butadă a lui Poincaré despre Porţile Orientului, unde totul „se ia uşor“, nu este întrecută decît de referirea geamănă a lui Cioran: „În România totul este posibil, dar nimic nu are consecinţe“.
www.observatorcultural.ro, nr. 434, iulie 2008