Şi noi am dărâmat un zid
Petre Mihai Băcanu
Din capul locului trebuie să mărturisesc că mă consider şi acum opozant, pentru că, la 20 de ani de la cădere, comunismul devine perioadă idilică, iar crimele sale sînt considerate infracţiuni de drept comun.
Pe 9 noiembrie 1989, cînd a început demolarea zidului Berlinului, mă aflam în „speciala“ Jilavei, la mulţi metri sub pămînt. Un loc în care erai rupt definitiv de lumea de afară. N-am ştiut nimic nici de ridicarea restricţiilor de frontieră de către Ungaria, la graniţa cu Austria, nici de schimbările din ţările foste socialiste şi, evident, nici de declanşarea revoluţiei de la Timişoara, unde au fost smulse primele bucăţi din zidul antedecembrist.
Am fost arestaţi în ianuarie 1989, în momentul în care Honecker prorocea că zidul va mai sta în picioare o sută de ani şi îl considera o „barieră de protecţie antifascistă“. „Fîşia morţii“ a existat şi la noi sub diferite forme. Se crease un zid între „societatea necetăţenească“ şi „societatea civilă“. Ştiam cu toţii că Securitatea era omniprezentă şi că România era un stat poliţienesc. Presa independentă fusese anihilată încă din 4 iunie 1945, cînd 14 jurnalişti importanţi ai României au fost condamnaţi de noul regim „democratic“. Din acea clipă a început îndoctrinarea cu idei comuniste, scrisul era fals, s-au impus jurnalismul de obedienţă, simplificarea, uniformizarea, frazeologia de lemn. Era suprimat orice cuvînt care exprima o părere în contradicţie cu ideologia comunistă. Marele proprietar de presă era partidul. Cu timpul, s-a tot strîns şurubul. Controlul maşinilor de scris, ca şi neputinţa de a-ţi procura o maşină de scris erau de neînchipuit chiar şi în celelalte ţări ale lagărului socialist.
Unii susţin că disidenţii români au fost altceva decît cei est-europeni. Curajul însă este ceva sublim. Cîţi au avut curajul să spună că împăratul şi-a zidit supuşii? Îi numeri pe degete, dar totuşi au existat.
Cu ocazia arestării, Direcţia de cercetări penale a Securităţii a realizat sute de fotografii color cu maşina mea, în portbagajul căreia se aflau matriţa tipografică şi numeroase corecturi din procesul de tipărire. Cîteva dintre acestea se găsesc în dosarul de urmărire penală, întocmit de Securitate. La acea vreme ştiam ce înseamnă o fotografie color şi cîtă cheltuială presupunea. Le-am spus: „Aveţi bani mulţi dacă vă permiteţi să faceţi atîtea poze color pentru o fiţuică, aşa cum îi ziceţi“. „Să ştii, banditule, mi-a replicat, că pentru siguranţa statului socialist cheltuim oricît“.
În luna martie l989, mi s-a luat şi mie o declaraţie prin care atestam că mi s-a adus la cunoştinţă schimbarea încadrării la infracţiunea de complot.
Timp de trei luni am fost supus unor interogatorii dure, încrucişate. Îmi sună şi acum în urechi glasul ridicat al anchetatorului: „Scrie!“. Am avut şi momente în care, pur şi simplu, n-am vrut să scriu, mai ales cînd îmi dicta absurdităţi. Recunoscusem că am tipărit un ziar, nu şi alte minunăţii pe care dorea să mi le pună în cîrcă.
Intenţionam să-i determinăm pe români să „treacă dincoace“. Doream să introducem practic jurnalismul de opoziţie. Să întrerupem dezonoarea scrisului românesc. Eram conştienţi că disidenţa poate sfîrşi la închisoare, nu ne doream prestigiu ocult. De aceea, ziarul România nu-şi propunea să fie doar insinuant, ci să practice o critică dură a comunismului şi a camarilei politice de la noi. Simţeam nevoia să coagulăm o conştiinţă colectivă asupra catastrofei naţionale în care am fost împinşi, visam la disidenţă colectivă, într-un moment în care falimentul comunismului era un fapt. Regimul de detenţie a fost draconic, chiar şi în momentul în care regimurile totalitare cădeau precum piesele de domino. În luna decembrie 1989, cînd am fost transferat de la Jilava la Rahova, la Cercetări Penale-Securitate, la reîntîlnirea cu anchetatorul, acesta mi-a zis: „Poate ai aflat ce s-a întîmplat prin Europa. La noi nu este posibil, mă, pentru că tovarăşul este iubit de popor“. Zidurile în Europa de Est căzuseră, la noi păreau inexpugnabile.
În Calea Rahovei nu ştiam nimic nici despre protestele de la Timişoara, nici despre luptele de stradă sau demonstraţii. Doar în 21 Decembrie i-am văzut pe gardieni obosiţi, cu ochii roşii de nesomn. Ulterior, am aflat că se întorseseră de la Timişoara, unde participaseră la represiune, arestări şi anchete.
Prima condiţie pentru a deturna atenţia de la gruparea „R“ a fost izolarea protagoniştilor. Eu, pe „speciala“ de la Jilava, colegii mei Mihai Creangă, Anton Uncu, Ştefan Niculescu Maier, Sandu Chivoiu, Elena Gheorghe, expediaţi cu domiciliu obligatoriu în cinci zări ale ţării. Impunerea domiciliului obligatoriu pentru colegii mei a fost la fel de greu de suportat ca închisoarea. N-au rămas în închisoare pentru simplul motiv că regimul comunist nu dorea să se afle că s-au constituit grupuri intelectuale de opoziţie, nu dorea să creeze grupuri de martiri. Preventiv, Securitatea le pregătise şi lor cîte un dosar de drept comun.
Prăbuşirea zidului a început, categoric, în 1980, odată cu înfiinţarea Solidarităţii. În România n-a fost posibilă o mişcare de tip Solidarnosc, pentru că nu sîntem în stare să fim solidari; în plus, avem şi complexul tăcerii. De aceea n-a fost posibilă organizarea disidenţei, ca în alte ţări est-europene. Acum se dovedeşte că avem şi reflexul de a bate pasul pe loc, celelalte ţări fost comuniste făcînd paşi masivi înainte.
În rest, sînt încrezător în steaua norocoasă a României, devenită ţară europeană. Pe cînd doream să dărîmăm zidul din noi, nu visam în nici un caz la unificarea Europei şi, implicit, la integrarea României în UE, „pleaşca“ cea mai mare care a căzut pe capul nostru în ultimul secol. Din păcate, dacă am dărîmat zidul comunist, comunismul postdecembrist se mai păstrează. O nouă falie se conturează în societatea românească: „cinci milioane“ şi „cinci milioane“. Un zid. Orice zid este însă un dezastru propagandistic.
intervenţia dlui Petre Mihai Băcanu în cadrul conferinţei 1989, sfârşit şi început: comunism – postcomunism – neocomunism, organizată la Timişoara în 10-11 decembrie 2009 de către Fundaţia Academia Civică, Memorialul Sighet, Societatea Timişoara, Memorialul Revoluţiei, Centrul Cultural Francez Timişoara, Institutul Polonez
articol preluat din Observator Cultural nr. 506 din 24.12.2009
http://www.observatorcultural.ro/Ĺi-noi-am-darimat-un-zid*articleID_22976-articles_details.html