Home » Deutsch » Gedenkstätte » Nachrichten » Scrisoare adresată domnului Cristian Adomniţei, Ministrul Educaţiei pentru introducerea studiului istoriei represiunii comuniste ca materie obligatorie în programa şcolară

Scrisoare adresată domnului Cristian Adomniţei, Ministrul Educaţiei pentru introducerea studiului istoriei represiunii comuniste ca materie obligatorie în programa şcolară

posted in: Nachrichten

Nr. 2200/24.07.2008

Domnului Cristian Adomnitei

Ministru al Educatiei, Cercetarii si Tineretului

 

Domnule Ministru,

La Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei de la Sighet, Fundatia Academia Civica a organizat o scoala de vara (editia a XI-a) în care a fost discutata, în prezenta a 50 de profesori de liceu din aproape toate judetele tarii si a 50 de elevi selectionati prin concurs problematica studierii represiunii comuniste în învatamântul preuniversitar.

Manifestarea s-a bucurat de sprijinul Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, respectiv al Fundatiei Konrad Adenauer, si a avut printre invitati personalitati de prim rang ale cercetarii comunismului, precum Stéphane Courtois, Dennis Deletant, Vladimir Tismaneanu, acad. Alexandru Zub, Thierry Wolton.

Dupa cele sapte zile de dezbateri s-a ajuns la concluzia ca în cultura tinerei generatii exista lacune grave de cunoastere a perioadei comuniste, datorate rezistentei cliseelor vechii istoriografii si ofensivei culturii de consum, care – din ratiuni comerciale – cultiva si adesea eroizeaza figurile emblematice ale comunismului mondial, ocultând istoria reala – teroarea, sacrificiile – petrecute pe mai mult de jumatate din suprafata planetei.

Iata de ce marea majoritate a participantilor la Scoala de Vara de la Sighet va solicita ca, în virtutea prerogativelor pe care le aveti, sa dispuneti introducerea în programa scolara din licee, înca din anul scolar 2008/2009, a studiului represiunii comuniste ca materie obligatorie, pentru a fi recuperata marea întârziere înregistrata în anii anteriori si care a dus la stergerea din memoria generatiei de dupa decembrie 1989 a istoriei reale a poporului nostru în anii comunismului.

Insistam asupra obligativitatii predarii acestei materii noi întrucât includerea ei doar ca materie optionala ar fi o forma fara fond, fara urmari semnificative.

Totodata, propunem Ministerului ca în anii urmatori predarea Istoriei României sa fie facuta în termeni mai putin abstracti si sociologizanti, astfel încât aceasta sa redevina o materie atractiva si sa fie reintrodusa ca materie obligatorie în programa de bacalaureat, asa cum se întâmpla cu propria istorie în Franta, Germania si alte tari membre ale Uniunii Europene.

Faptul ca reforma învatamântului foloseste argumentul integrarii europene pentru a transforma istoria aproape într-o „dexteritate” este grav nu numai pentru ca astfel se pregatesc generatii care nu-si vor cunoaste radacinile, ci si pentru ca astfel integrarea este definita si perceputa ca o renuntare la identitate, nu ca o îmbogatire a identitatii europene.

Credem si suntem convinsi ca noua calitate de cetateni ai Europei Unite nu ne dispenseaza de a fi cetateni ai României, constienti de originile, traditiile si evenimentele desfasurate de-a lungul timpului în partea noastra de lume. Aceasta constiinta se realizeaza în primul rând prin cunoasterea experientei generatiilor succesive, pe care o oferim patrimoniului istoric al continentului.

Participantii la a XI-a editie a Scolii de Vara de la Sighet,

organizata de Fundatia Academia Civica

 

Pentru conformitate,

Ana Blandiana

 

Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei

Sighet, 21 iulie 2008

Am publicat răspunsul pentru a se vedea cu câtă promptă adversitate Ministerul Educaţiei ne-a răspuns că studierea istoriei represiunii comuniste NU ESTE NECESARĂ.